Inspiratie

    Op deze pagina deel ik reflecties en inzichten over leren en leven, ontmoeten en ontwikkelen. Ik schrijf erover in een blogbericht of ik vertel in een podcast, aan jou de keuze. Wil je graag (nog) meer lezen, kijk dan bij de inspiratiebronnen voor boeiende artikels.

    Lezen is denken met andermans hoofd

    2023/02/02

    Ik beken, een stapel boeken ligt hier op me te wachten om gelezen te worden. De ene al interessanter dan de andere. En toch kom ik er niet meer zo gemakkelijk toe om me er aan te zetten. Zit mijn hoofd al of nog te vol? Of lees ik teveel van hetzelfde waardoor er te weinig echt nieuwe gedachten komen? "Lezen is denken met andermans hoofd", zegt Schopenhauer. Mag ik jouw hoofd even lenen? 😉

    Terug

    Er was eens


    Tot ongeveer 20 jaar geleden heb ik deze zin bijna elke dag (soms ook meerdere keren per dag) uitgesproken, als begin van een verhaaltje voor mijn kinderen. Zalige herinneringen zijn dat. Maar toen ze zelf vlot konden lezen, ben ik dat privilege van voorlezen verloren geraakt. Zij namen het verhaal over en meteen ook de regie van het lezen.
    (En nu ook volop de regie van hun leven)
    Intussen heb ik kleinkinderen en mag ik opnieuw de spanning en het genot ervaren van het vertellen. Ik ontdek weer hoe ik hou van de verschillende stemmetjes en stemmingen in een verhaal, hoe het voelt om die spanning op te bouwen, hoe de gezichtjes dan glunderen bij het einde

    En gek genoeg, ook al gaat het dan hier om kinderverhalen, bij elk boekje dat ik sluit gebeurt er iets met mij. Voel ik me lichter, alsof iets in mijn brein ontstoken is. Het is moeilijk om de juiste woorden ervoor te vinden, maar het zet alleszins iets in gang.

     

    In een andere wereld

    Ik heb datzelfde gevoel van “verlichting” ook als ik zelf lees. Of het nu een roman is of een vakboek maakt niet uit. Als ik lees, ben ik in een andere wereld. Ik noteer dan in mijn boek (jawel, ik ben nog een klassieke lezer) zinnen die me raken, alinea’s die verheldering vragen, uitspraken die me confronteren. Om er dan verder iets mee te doen. Liefst wel. Die intentie is er altijd, helaas blijft het vaak bij aantekeningen maken.

    De laatste jaren lees ik echter minder en ook minder intensief. Alles moet vlug gaan, informatie moet snel gelezen en verteerd kunnen worden. Op sociale media staat de leestijd bij elk artikel, ik merk dat ik me daardoor vaak laat beĂŻnvloeden om te beslissen of ik verder lees of niet.
    Stel ik jouw geduld nu op de proef, beste lezer?
    En toch blijft de honger naar lezen groot. En de stapel boeken die ik intussen verzameld heb navenant.

    Lezen als voeding

    Hoe kan ik me ertoe aanzetten om weer meer te gaan lezen? Om me te laten voeden en verrijken? Niet enkel zaadjes te planten in mijn hoofd, maar ook te kijken hoe die kunnen ontkiemen en wat er zou kunnen uit voortkomen?

    De voordelen van lezen ken ik intussen al. Zet ik ze voor jou nog even op een rijtje moest je niet overtuigd zijn?

    1. Lezen verhoogt je kansen op de arbeidsmarkt.
    Een studie gepubliceerd in Psychological Science (1) besluit dat vaardige lezers sneller werk vinden dan laaggeletterden en tot 16% meer verdienen. Ander onderzoek van Oxford University (2) stelt dat 16-jarigen die frequent en graag lezen later dikwijls een job met meer verantwoordelijkheden krijgen.

    Ok, met mijn staat van dienst is dit niet meer de doorslaggevende reden.

    2. Lezen versterkt het concentratievermogen.
    Neurologische studies van o.a. Stanford University beschrijven hoe lezen een cognitief proces is waarbij onze hersenen gelezen tekst omzetten in betekenis en informatie, en dat vraagt concentratie. Hoe vaker je dus leest, hoe meer je dat proces herhaalt. Daardoor kan je ook andere taken geconcentreerder uitvoeren.
    Dit klinkt al interessanter voor mij.

    3. Lezen verruimt ons denken en ons wereldbeeld.
    Via lezen slaan we kennis en informatie op. Dat nut zien we vooral bij educatieve boeken, maar ook fictieve verhalen brengen nieuwe inzichten bij. Via verhalen verruimen we immers ons denken en wereldbeeld. Een boek over Amerikaanse slavernij in de negentiende eeuw bijvoorbeeld geeft andere perspectieven dan de directe omgeving die je gewoon bent. Lezen helpt dus om de wereld en de ander te ontdekken.
    In een
    artikel in het wetenschappelijke tijdschrift Science (4) en volgens een onderzoek van de Washington en Lee University (5) stelt lezen vooroordelen in vraag.
    Laat dit nu net zijn wat ik mezelf en de hele maatschappij wat meer toewens.

     

    4. Lezen versterkt onze sociale vaardigheden.
    Als lezer observeer je voortdurend het gedrag van de personages en krijg je inkijk in hun denkpatronen. Misschien stroken die niet (altijd) met wat je zelf denkt of doet.
    Verschillende studies, zoals 
    onderzoek van de Universiteit Amsterdam (6), bevestigen dat lezen daardoor ons empathisch vermogen vergroot.
    Lezers begrijpen de gevoelens van anderen beter dan niet-lezers.
    Van empathie in de wereld kunnen we nooit genoeg hebben, denk ik dan.
     

     

    5. Lezen vermindert gevoelens van stress.
    Onderzoek (7) heeft bewezen dat slechts 30 minuten lezen je bloeddruk, hartslag en gevoelens van psychische nood kan verlagen. “Jezelf verliezen in een boek is de ultieme ontspanning”, zegt dr. David Lewis, de cognitief neuropsycholoog die het onderzoek uitvoerde. Uit dat onderzoek bleek dat zelfs maar 6 minuten lezen al voldoende kan zijn om het stressniveau met meer dan tweederde te verminderen.
    Zalig klinkt dat, waar wacht ik nog op?

    Lezen en laten leven

    Nu is er toch geen enkele reden meer waarom ik niet terug méer zou gaan lezen? Toch wel hoor.

    Want doe ik wel genoeg met alle inzichten? Op welke manier kunnen die mezelf, anderen, andere contexten nog meer voeden en verrijken?
    Hoe vertaal ik wat in een boek staat naar het leven van elke dag? Zodat het naast een lumineus idee in een boek, een gevoel van herkenning of erkenning in mijn buik ook handen en voeten krijgt en echt iets teweeg brengt?

    Hoe laat ik het lezen LEVEN?

    Dit is een uitnodiging naar jou, beste lezer.
    In navolging van Brian Eno (ja inderdaad, ex-lid van Roxy Music en producer van U2) start ik een collectieve scene op, om samen van gedachten te wisselen over hoe we iets kunnen betekenen voor elkaar en onze (kleine of grote) wereld, geinspireerd door het gedachtengoed van boeken.
    Iedereen is daarbij welkom, vanuit welke rol of context ook. Om samen (stukken) te lezen, om elkaar voor te lezen, om gedachten uit te wisselen, om visies te exploreren, om pistes te definiëren, om stappen te zetten.

    “Come on, come on, let’s stick together”

    “Collective scenius” noemt Eno het. Ik laat hem even zelf aan het woord.
    "So I came up with this word ‘scenius’ – the intelligence of a whole operation or group of people. I think that’s a more useful way to think about culture. Let’s forget the idea of ‘genius’ for a little while, let’s think about the whole ecology of ideas that give rise to good new thoughts and good new work.”

    Een dialoog dus waarbij we tot inzichten en acties komen vanuit het samensmelten van verschillende overtuigingen en ervaringen.

     

    Inderdaad, Lezen en laten leven.

    Heb je interesse en zin om mee te doen? Geef dat dan even aan via deze link.
    Je kan ook mailen naar katelijne@loopwise.be

    Veel leesplezier nog en tot ziens?

     

     

    Voetnoten

    1. https://www.psychologicalscience.org/news/releases/early-math-and-reading-ability-linked-to-job-and-income-in-adulthood.html#.WW9Ab8-LS70
    2. https://www.sciencedaily.com/releases/2011/05/110504150539.htm
    3. https://medicalxpress.com/news/2012-09-literature-mri-imaging.html
    4. https://www.science.org/doi/10.1126/science.1239918
    5. https://www.psychologicalscience.org/observer/literary-character
    6. https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.005534
    7. https://www.researchgate.net/publication/229431397_Stress_Management_Strategies_For_Students_The_Immediate_Effects_Of_Yoga_Humor_And_Reading_On_Stress

    Deel dit op

    Over Katelijne Callebaut

    Ontdek. Onthou. Ontwikkel. Ga voor een intens, blijvend leereffect dat vertrekt vanuit je potentieel, met resultaten waarvoor mijn klanten blijven terugkomen. Ontdek wat dit leereffect betekent voor jou, je team en organisatie.
    Katelijne Callebaut
    LoopWise